Żywiołak powraca z nową płytą, sięgającą tym razem po inspiracje kulturą ludową Pomorza. Album łączy nowoczesną produkcję muzyczną z nietypowymi brzmieniami, wydobytymi z niezwykłych, archaicznych instrumentów takich jak np. lira korbowa, gęśla gdańska czy lutnia.
Żyjemy w bardzo niespokojnych czasach. Na naszych oczach dochodzi do zmian społecznych i cywilizacyjnych. Jak powiedział znany jasnowidz, zielarz, wizjoner, franciszkanin Śp. Andrzej Klimuszko – „…morze pokryje archiwa. Wszystkie dokumenty opatrzone pieczęcią tajności już nie będą na zawsze tajne. Zostaną utracone… Woda pokryje mój cmentarzyk”.
Daleko zapewne Żywiołakowi do wieszczenia, ale chyba znów w jakiś niezwykle przypadkowy sposób „rozwiewa” zespół kolejne mgły związane z nasza kulturą.
Oto kolejny album zespołu nawiązujący tym razem do polskiej kultury Pomorza. Nazwali go „Pieśni pół/nocy”.
Album ten to nie tylko podróż północną porą przez czeluście północnej Polski. To zaproszenie do świata kompletnie zapomnianego, który dla Żywiołaka ocalił m.in. Oskar Kolberg w swym monumentalnym, rękopiśmiennym dziele „Tom 39 POMORZE”.
Bazując na owej swoistej „encyklopedii dawnej pomorskiej kultury” przewertował Żywiołak również najważniejsze dzieła naukowców, kulturoznawców, etnografów i związanych z Pomorzem poetów aby odnalezioną muzyką przenieść słuchacza w świat kompletnie zapomniany, a którego południową granice od wieków stanowi rzeka Noteć. Dziś trudno już w to uwierzyć, ale chociażby język kaszubski pokazuje nam jak wiele o spuściźnie kulturowej dzisiejszej Polski możemy się jeszcze dowiedzieć.
Jak sami piszą:
Pieśni Pół/nocy to szczere spojrzenie Polaka na rozległą, niegdyś kulturowo niezależną od Polski krainę.
Pieśni Pół/nocy to kontrowersje i tajemnice naszej historii.
Pieśni Pół/nocy to kolejne postacie słowiańskiej demonologii ludowej.
Pieśni Pół/nocy to zjawiska kulturowe, które zatrzymały się dla nas w czasie.
Pieśni Pół/nocy to odrestaurowana przez Żywiołaka muzyka ostatnich Wenedów.
Płyta powstała w Agrorecording Studio oraz w Tu Wolno Palić studio.
Jej producentem jest sam Robert Jaworski, koprodukcją oraz mixem zajął się Mikołaj Jarząbek. Mastering jest zaś dziełem Studio As One.
Autorem fantastycznej okładki jest Kuba Sokólski.
W nagraniu płyty udział wzięli:
Robert Jaworski – wokal, narracja, lira korbowa, fidel renesansowa, gęśla gdańska smyczkowa, lutnia konstruowana, drumla, flety: klasyczny, quena modyfikowana, low whistle, baraban, bębenek obręczowy, przeszkadzajki.
Olga Rembowska – wokal, narracja, skrzypce
Kamil Strzyżewski – wokal, gitara basowa półakustyczna, lutnia romantyczna
Wiktoria Kwiatkowska – wokal, narracja
Michał Stawarz – perkusja, bongosy, perkusjonalia, narracja, wokal
Emilia Zbierska – wokal, narracja
Gościnnie jako narratorzy wystąpili również:
Jaromir Szroeder
Magda Oleś /Hetane/
Robert Wasilewski /Warszał/