Szczegóły

Data:

27/09/2023

Miejsce:

Łaski Dom Kultury / Łask

O koncercie

Żywiołak | 27.09.2023 | Łaski Dom Kultury
Żywiołak to jeden z najbardziej rozpoznawalnych zespołów muzyki folk w Polsce. Grupa ma za sobą dziesiątki występów polskich i zagranicznych i doczekała się statusu „pioniera” folku eksperymentalnego.
Grupa ma za sobą wiele sukcesów. Były to m.in. główna wygrana w rockowym konkursie „Młode Wilki”, Grand Prix Festiwalu Nowa Tradycja, Nagroda Publiczności na Festiwalu „Mikołajki Folkowe”, wykorzystanie muzyki zespołu w grze „Wiedźmin II”, nagrania w obrębie gier komputerowych: „Wiedźmin III”, „Word of Tanks” czy „League of Legends”, dzika karta w konkursie Eurowizji oraz dwie nominacje do „Fryderyków”.
Początki zespołu Żywiołak sięgają 2005 roku, kiedy to spotykali się grający wcześniej m.in w Kapeli ze wsi Warszawa i ich troLe Robert Jaworski oraz Robert Wasilewski, gitarzysta i współzałożyciel formacji Open Folk. Rezultat tego spotkania, do którego później dołączyły wokalistki Anna Piotrowska, Izabela Byra oraz bębniarz Maciej Łabudzki, utrwalony został w pamięci słuchaczy przez pierwszą EP`kę zespołu – „Muzyka psychodelicznej świtezianki” i album „Nowa ex-tradycja”.
Muzyczne nowatorstwo oraz wyciągnięcie na światło dzienne nieeksploatowanego jeszcze dotąd artystycznie pojęcia „demonologii ludowej”, szybko wprowadziło formację na salony muzyki folkowej i alternatywnej.
Kolejne albumy: „Nowa mix-tradycja”, „Globalna wiocha”, „Muzyka psychoaktywnego stolema”, „Pieśni pół/nocy” i „Wendzki sznyt”, to muzyczne kooperacje w obrębie wielu kolejnych osobowości artystycznych, z których wyłonił się aktualny skład Żywiołaka.
Stanowi go grający niezmiennie m.in na lirze korbowej i fideli renesansowej Robert Jaworski, wokalistka, szałamaistka i flecistka Wiktoria Kwiatkowska oraz gitarzysta basowy i lutnista Kamil Strzyżewski.
Ta trójka odpowiedzialna jest finalnie za kształt artystyczny zespołu, który w grudniu 2022 roku oddaje do rąk słuchaczy, poprzedzony m.in utworem „Sol Invictus”, kolejny album zatytułowany „Dekonstrukcja historyczna I”. Tak jak na poprzednich płytach, zespół sięga w nim do przedchrześcijańskich symbolik oraz mało znanych pokładów polskich tradycji.
Na podstawie jeszcze funkcjonujących w folklorze dawnych pieśni świątecznych, zespół podejmuje się trudnego zadania, próby rekonstrukcji istniejących już tylko szczątkowo dawnych mitów słowiańskich.