Kirszenbaum

27 marca, 2022

Kirszenbaum jest jak Wyspiański na mefedronie. Ożywia postfolkowe zgliszcza, wyznacza im świeże kierunki i wrzuca prosto na loopery, ze słowiańskim przytupem zderzając późnego Toma Waitsa z Faulknerem, Norwida z korridą, a wczesną Rihannę z tym takim żółtym teletubisiem. Kierkegaard pisał o nich: „To chyba folk”. Nikt nie wie, co miał na myśli.

TYGODNIK POWSZECHNY
„podróż do wewnątrz, do tkwiącego głęboko w żołądku jądra ciemności”

AGNIESZKA BARAŃSKA (RADIO KRAKÓW)
„nikt w tym kraju, a może nawet na całym świecie, tak nie gra. Wspaniała historia o niezadowoleniu ze świata”

POLITYKA
„intryguje, w tekstach połączeniem erudycyjnych odniesień z purnonsensowym luzem, a muzyce – szalonym eklektyzmem”

MARIUSZ OWCZAREK (TRÓJKA)
„niesamowity, niepokojący nastrój. Udało wam się wykreować coś odrębnego”

Zadebiutowawszy w roku 2017, charyzmatyczny duet wystąpił na scenach takich imprez jak Glastonbury Festival, Pol’and’Rock czy niemiecki Fusion Festival, w międzyczasie dając blisko 200 koncertów od Słowacji po Japonię, i nakładem Karrot Kommando wydając trzy płyty: „Stypa komedianta” (2019), „Się” (2021) oraz „Rave macabre” (2024).

Kirszenbaum to wspólne przedsięwzięcie Kacpra Szpyrki (księgarza i skrzypka) oraz Jakuba Wiśniewskiego (gitarzysty i tekściarza), którzy prowadzą również działalność literacką. Przekłady Szpyrki publikowały m.in. „Literatura na Świecie” czy Państwowy Instytut Wydawniczy („Jak się tworzy powieść” Miguela de Unamuno, 2021), a Wiśniewski wydał dotąd dwie powieści: „Myja” (Biuro Literackie, 2022) i „Robak” (Filtry, 2022), za którego otrzymał Nagrodę Krakowa Miasta Literatury UNESCO.

Facebook: fb.com/kirszen
Instagram: instagram.com/kirszenkirszen
YouTube: youtube.com/kirszenbaum
Spotify: open.spotify.com/artist/3vWL2MmOBNpJAP2tw1TLQw