Kirszenbaum

27 marca, 2022

Kirszenbaum jest jak Wyspiański na mefedronie. Ożywia postfolkowe zgliszcza, wyznacza im świeże kierunki i wrzuca prosto na loopery, ze słowiańskim przytupem zderzając Toma Waitsa i Junip. Zola krzyczy na klezmerów, Henry Miller tańczy z Muminkami, a efektem jest melancholijna intertekstualna karuzela. Kierkegaard pisał o nich: „To chyba jazz”. Nic bardziej mylnego. W warstwie muzycznej, mocno eklektyczny styl projektu oparty jest na bliskiej współpracy gitar, post-rockowych skrzypiec i nagrywanych na żywo loopów. Wszystko to składa się na współczesną i bardzo specyficzną interpretację słowiańskich, klezmerskich i anglosaskich folków, podlaną dynamicznym, szepcząco-krzyczącym duetem wokalnym. Wprawne ucho wychwyci wpływy takich artystów jak Fink, Andrew Bird, Warren Ellis, późny Tom Waits czy wczesny Nick Cave, wprawne oko dostrzeże zabawę mniej lub bardziej klasycznymi pozycjami kina niemego, wczesnego kina SF i innych, a wprawny czytelnik dopatrzy się intertekstualnej żonglerki nawiązaniami literackimi w warstwie tekstualnej, od Alberta Camusa i Franza Kafki, przez Tove Jansson i Gombrowicza, po samego Terry’ego Pratchetta. Kirszenbaum to wspólne przedsięwzięcie Kacpra Szpyrki (filozofa, księgarza, i skrzypka, który nagrywał m.in. z HellHaven, Furdą czy Morświnem) oraz Jakuba Wiśniewskiego (anglisty, techwritera i gitarzysty), których uprzednia współpraca w zespole Pora Wiatru zaowocowała ponad 150 koncertami, występem w finale programu Must Be the Music, główną nagrodą polskiej edycji Festiwalu Emergenza, serią crowd-fundingowych koncertów w tramwajach czy występem na niemieckim Taubertal Festival. Przed debiutem płytowym „Stypa komedianta” (Karrot Kommando, 2019), nagranym we współpracy z Radiowym Centrum Kultury Ludowej, Kirszenbaum własnym sumptem opublikował kilka pojedynczych utworów oraz EP „Golem XV”, wraz z towarzyszącymi im kolażami filmowymi. Od 2017 roku pojawiał się na antenach Radia Kraków, Antyradia, Radia 357, Radia Nowy Świat, Jedynki, Dwójki, Czwórki i Trójki Polskiego Radia oraz prowadził intensywną działalność koncertową, występując przed takimi artystami jak Fisz Emade Tworzywo, Fifidroki, Wadada, Żywiołak, kanadyjski Yamantaka//Sonic Titan, Pablopavo i Ludziki czy Kapela Ze Wsi Warszawa. Obaj artyści prowadzą również działalność literacką. Szpyrka tłumaczy poezję, prozę i teksty filozoficzne z angielskiego i hiszpańskiego. Efekty jego pracy publikowały m.in. „Wizje”, „Inter-”, „Stoner Polski”, „KONTENT” czy „Literatura na Świecie”, a w 2021 roku ukazał się jego translatorski debiut: pierwszy polski przekład książki „Jak się tworzy powieść” Miguela de Unamuno (Państwowy Instytut Wydawniczy, 2021). Z kolei eseje oraz polsko- i anglojęzyczna proza Wiśniewskiego pojawiała się m.in. w „Wizjach”, „Helikopterze”, „Nowej Orgii Myśli”, kwartalniku „KONTENT”, „Interze-”, „Obszarach Przepisanych”, „Stonerze Polskim”, „Popmodernie”, „Stronie Czynnej”, „Afroncie”, czy „Zupełnie Innym Świecie”. W 2022 roku ukazała się zarówno jego debiutancka powieść pt. „Myja” (Biuro Literackie, 2022), jak i druga powieść pt. „Robak” (Wydawnictwo Filtry, 2022), za którą otrzymał Nagrodę Krakowa Miasta Literatury UNESCO. Kirszenbaum zagrał ponad 160 koncertów w Polsce, Czechach, Niemczech, Słowacji jak również tygodniową trasę po Japonii. Zespół wziął udział w takich festiwalach jak:

Festiwal Synestezje 2017 (I nagroda)
Green Zoo Festival 2018
Festiwal Folkowisko 2018
Letnia Akademia Filmowa 2018
Tak Brzmi Miasto 2018
PolenAllergie 2018
Festiwal FAMA 2018 (nagroda im. Andrzeja Jakóbca)
Festiwal Nowa Tradycja 2018 (III nagroda)
Dragon Folk Fest 2018 (I nagroda)
Gostyń Avant Festival 2019
Ars Cameralis 2019
Festiwal Filmu Niemego 2019
Stacja Literatura 2021
Festiwal Folkowisko 2021
Racłacamp 2021
Graszbór Festiwal 2021
4 Strony Karpat 2021
Grajdół Festiwal 2021
Olsztyn Green Festival 2021
Klub Festiwalowy 42. Przeglądu Piosenki Aktorskiej
Fusion Festival 2022
Slot Art Festival 2022
Pol’and’Rock Festival 2022
Festiwal Parzybroda 2022
Folk’n’Fusion Festival 2022
Grajdołek 2022
Grajdół 2023
CieszFanów 2023
Sielava 2023
Kansai Music Conference 2023
Festiwal Kina Niemego 2023

Drugi album Kirszenbaum, „Się” (Karrot Kommando, 2021), zarejestrowany został przez Andrzeja Giegiela (Pablopavo i Ludziki) i Roberta Nastala (Nosowska), wyprodukowany przez załogę Studio AS One i Mariusza Dziurawca (Kapela Ze Wsi Warszawa), a poetycko i wokalnie udzielił się gość specjalny: Marcin Świetlicki. 

DYSKOGRAFIA :
„Golem XV” (EP, 2018)
„Stypa komedianta” (Karrot Kommando, 2019)
„Się” (Karrot Kommando, 2021)