Kapela ze wsi Warszawa
by Karrot 12 marca, 2022Grupa istnieje od 1997 roku. Na jej repertuar składają się awangardowe interpretacje muzyki tradycyjnej, szeroko pojętego terenu Mazowsza, ukochanej krainy Chopina. Mimo wierności tradycyjnym technikom gry i śpiewu, pełne inwencji wykonania dawnych utworów brzmią zaskakująco awangardowo i są w pełni zrozumiałe dla współczesnego odbiorcy. Choć w instrumentarium kapeli słyszymy tradycyjne instrumenty – skrzypce, cymbały, barabany – brzmią one wyjątkowo nowocześnie a muzycy nie boją się zestawiać ich choćby z dj’ami.
Kapela zdobyła wiele nagród na polskich i zagranicznych festiwalach folkowych, m.in. „Scena Otwarta” Mikołajki Folkowe 1997 oraz nagroda Orkiestry św. Mikołaja, Festiwal Polskiego Radia „Nowa tradycja” – 1998 r. – II nagroda i nagroda publiczności.
Debiutancki album, „Hop Sa Sa,” został nagrany na żywo w Studio Polskiego Radia, a wyprodukował go Włodzimierz Kleszcz, pomysłodawca i producent epokowych mariaży kapeli Trebuniów-Tutków z Twinkle Brothers i Adrianem Sherwoodem. Słuchacze Trójki uznali „Hop Sa Sa” za najlepsze wydawnictwo folkowe 1998 roku.
W 2001 roku zespół wydał album „Wiosna Ludu”, wznowiony w 2003. roku w Niemczech przez prestiżowe wydawnictwo world music – „JARO”, a w 2004. przez amerykańskie „Harmonia Mundi/World Village”. „Wiosna Ludu” w 2003. roku otrzymała nagrodę Grand Prix na festiwalu International Competition of Folk Music Recordings za najlepsze nagranie muzyki folk przyznane przez Europejską Unię Radiową.
W roku 2004 Radio BBC 3 wyróżniło grupę nagrodą Awards for World Music w kategorii „Newcomer”.
W styczniu 2005 roku ukazała się trzecia płyta formacji – „Wykorzenienie”. Album miał swoją premierę we wszystkich państwach Unii Europejskiej, USA, Kanadzie i Japonii, gdzie Kapela odbyła liczne trasy koncertowe. W Niemczech płyta „Wykorzenienie” została uznana przez miesięcznik „Stereo” za jedną z 3 najlepszych płyt tego roku w kategorii „muzyka zagraniczna”.
W 2006 KzWW otrzymała „Fryderyka” w kategorii najlepszy album folk/etno za „Wykorzenienie” oraz znalazła się w gronie 10 nominowanych albumów do nagród amerykańskiego przemysłu muzycznego – Grammy.
Zespół współpracował z Jackiem Wallem – kalifornijskim kompozytorem dla którego zrealizował muzykę do gry komputerowej „Myst IV” – światowego bestselleru. Obok Kapeli można usłyszeć utwory samego Petera Gabriela – mentora sceny World. KzWW brała również udział w tworzeniu ścieżki dźwiękowej do jednej z popularnych w Japonii mang.
Rok 2007 przynosi chwilową przerwę w aktywności, Maja i Wojtek zostają rodzicami, co pozwala na chwilowy oddech całej grupie. W tymże czasie zespół otrzymuje, przyznawaną przez magazyn Machina, nagrodę „Machiner” w dwóch kategoriach: „najlepszy zespół” oraz „sukces na świecie”.
W 2008. roku powstaje album z remiksami – „Wymiksowanie”, zespół tworzy muzykę do spektaklu teatralnego z tekstami Tymona Tymańskiego, „Muzykanty Wielkiego Pola” (reż. Cezi Studniak) wystawionego w Teatrze Capitol we Wrocławiu. W kwietniu nagrany zostaje 4 studyjny album – „Infinity”, którego światowa premiera miała miejsce w listopadzie, a polska wstyczniu 2009 roku.
Na początku 2009 roku grupa otrzymała po raz drugi w swej karierze nagrodę Fryderyka, tym razem za najlepszy album Folk 2008 – „Wymixowanie”. W tym roku KzWW po raz kolejny udaje się do USA promując „Infinity” co owocuje już na początku 2010 roku, kiedy to prestiżowy portal internetowy „Popmatters” uznaje płytę za najlepszy album 2009 roku w kategorii World Music, oraz przyznaje 36 miejsce na liście wszystkich produkcji muzyznych 2009 roku.
W kwietniu 2010 album Infinity zdobywa tytuł Folkowego Fonogramu Roku, oraz zdobywa 3. W historii zespołu „Fryderyka” za najlepszy album Folk/World Music. Od lipca 2010 zespół opuszczają Maja Kleszcz i Wojtek Krzak, zastąpieni przez skrzypaczkę Ewę Wałecką i kontrabasistę Pawła Mazurczaka.
Kapela w nowym składzie przystępuje do pracy nad kolejnym albumem. 1. Lipca 2011 w ramach koncertu „EUharmonia”, dochodzi do wspólnego występu, poprzedzonego sesją nagraniową, z kultowym szwedzkim zespołem Hedningarna, legendą sceny world music. Kolaboracja z weteranami sceny nordic roots prowadzi KzWW do konceptu nowej płyty „NORD”, której nagranie następuje na jesieni 2011.
W lutym 2012. roku KzWW ponownie gości w USA, gdzie na zaproszenie Andy’ego Teirsteina, wybitnego nowojorskiego dyrygenta i kompozytora, bierze udział w stworzeniu i wykonaniu muzyki do spektaklu „A blessing on the moon.(…)”, którego oficjalna premiera ma miejsce na jednym z największych kanadyjskich festiwali „Chutzpah! Festival” w Vancouver.
W marcu 2012 nakładem Karrot Kommando ukazuje się w Polsce 6. album Kapeli ze Wsi Warszawa – „NORD”. Wydawnictwo zbiera znakomite recenzje krytyki i wzbudza entuzjazm słuchaczy. W czerwcu Kapela występuje na specjalnym koncercie w Białymstoku z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej. W lipcu, w Cieszynie, w trakcie festiwalu „Kręgi Sztuki”, KzWW celebruje u boku weteranów zespołu, przyjaciół i gości specjalnych, 15-te urodziny. We wrześniu „NORD” ukazuje się nakładem niemieckiego „JARO”, zdobywając miano „Top Of The World Album” od prestiżowego brytyjskiego Songlines oraz 2.miejsce wrześniowego notowania World Music Charts Europe.
Album „NORD” zdobywa również Kwartalną Nagrodę Niemieckiej Krytyki Fonograficznej w kategorii „Muzyka świata”. Jest to prestiżowe wyróżnienie przyznawane przez 150. osobowy panel najlepszych niemieckich dziennikarzy muzycznych (prasa, radio, Internet, telewizja), muzykologów i DJów.
Jeszcze we wrześniu Kapela Ze Wsi Warszawa otrzymuje Doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W trakcie uroczystego koncertu jubileuszowego (2 XII 2012), marszałek Adam Struzik wręcza zespołowi Medal Pamiątkowy „Pro Masovia” – „za wybitne zasługi oraz całokształt działalności”.
W latach 2013-2014 Kapela podróżuje sporo, odwiedza po raz pierwszy Australię, wraca do Stanów Zjednoczonych i pojawia się na licznych europejskich festiwalach.
W 2015 roku ukazuje się efekt ponad dwuletniej skomplikowanej pracy studyjnej – dwupłytowy album „Święto Słońca”, na którym poza Kapelą pojawili się znamienici zagraniczni goście jak awangardowa wokalistka z Galicji Mercedes Peón, geniusz kemanche z Iranu Kayhan Kalhor czy wirtuoz sarangi Ustad Liaquat Khan z Indii. Album zdobywa Fryderyka w 2016 roku.
W 2017 Kapela ze Wsi Warszawa wraca do Australii oraz gra pierwsze koncerty w Nowej Zelandii.
Pod koniec 2017 roku ukazuje się album „Re:akcja mazowiecka”, będący zapisem wspólnych nagrań Kapeli i ich mazowieckich Mistrzów. Album zdobywa kolejnego Fryderyka!
Koniec 2020 przynosi nową płytę! Album zatytułowany „Uwodzenie” ukazuje się 30 listopada nakładem wytwórni Karrot Kommando.
Zespół ponownie odkrywa Mazowsze. Tym razem daje się ponieść nurtom rzeki, inspirując się tak Wisłą jak i Urzeczem – historycznym podwarszawskim mikroregionem etnograficznym, rozciągającym się po obydwu brzegach Wisły.
„Rzeka ze swoimi dopływami jest jak część krwioobiegu, to wytchnienie współczesnego miasta. Chcieliśmy to uchwycić w muzyce – mówi o inspiracjach skrzypaczka i wokalistka zespołu Sylwia Świątkowska – z drugiej strony Wisła była dawniej ważniejszym kanałem komunikacji. Flisackie tratwy zapewniały Mazowszu kontakt z całą Polską i światem, przynosiły tchnienie wolności, nowoczesności i niezależności, tworząc w rezultacie bogatą i różnorodną mozaikę kulturową”.
Siłą kapeli są koncerty, których zespół zagrał setki, głównie poza Polską… Ponad 30 krajów, 4 kontynenty. Od Osaki, Tokio i Tajpej poprzez Moskwę, Paryż, Lisbonę, Algier po Nowy Jork, Toronto, Chicago, Seattle, Los Angeles, Vancouver, Adelaide, Melbourne i New Plymouth. Teatry, kluby, festiwale, małe grupki słuchaczy i tysięczne rzesze. I tak bez przerwy już od ponad dwudziestu lat.